Humor filosòfic (XV)




 L'acudit apareix amb el context de deisme. El deisme afirma l'existència de Déu, en oposició al ateisme. El deisme s'han va desenvolupar entre el segle XVII-XVIII a partir de la distinció entre ells i el teisme. La distinció entre deisme i teisme la va establir Kant*. Establí la distinció entre teologia racional i una teologia natural. La teologia racional, és aquella que pensa el seu objecte  mitjançant conceptes trascendentals**, la teologia natural, és aquella que pensa el seu objecte mitjançant de la nostre naturalesa -la nostre ànima-. En el primer cas, estem davant dels deistes mentre els segons diem que son teistes. En el cas de deisme, el Déu personal, s'esborra, per donar pas a un Déu impersonal, un Déu en vocació de rellotger còsmic, que no vol entrar en la brega de les disputes i anhels dels homes.

+++++++++++


Una àvia jueva està veient com el seu net jugava a la vora d'una platja quan s'acosta una onada enorme i s'empassa el nen al mar. Aleshores, prega:

-Si us plau, Déu meu. Et prego, torna'm al meu net.

I una onada enorme plana sobre els seus peus i torna el nen a la platja, intacte.

I ella mira cap al cel i diu:

-Portava un gorreta***! (pàg.115)



[Una abuela judía está viendo cómo su nieto juega en la orilla de una playa cuando se acerca una ola enorme y s lo traga el mar. Entonces, ruega:

-Por favor, Dios mío. Te ruego, devuélveme a mi nieto.

Y ina ola enorme se cierne sobre sus pies y devuelve al niño a la playa, intacto.

Y ella mira hacia el cielo y dice:

-¡Llevaba un gorrito! (pág.115)]


*Immanuel Kant. Crítica de la Razón Pura. Trad. Pedro Ribas. Editorial Alfaguara. Madrid, 1987. [Veure, Cap.III, sección séptima. Crítica de toda teología fundada en principios especulativos de la razón. pág.524-530]

**  Apareix amb Aristòtil. Tomàs de Aquino, la desenvolupa, explicant que els ens i la seva llista de "trascendentals -ens, res, unum, aliquid, verum, bonum-. Aquestes determinacions és poden aplicar a Deu, el ens per excel·lència. Kant, dirà que el terme "trascendental" fa referència al coneixement a priori. Les estructures a priori de la sensibilitat com les del enteniment, possibiliten el coneixement fenomènic, és a dir, l'experiència.

***Thomas Cathcart, Daniel Klein. Platón y un ornitorrinco entran en un bar... La filosofía explicada con humor. Trad.Núria Pujol Valls. Planeta. Barcelona, 2ºed. 2008.


No hay comentarios:

Publicar un comentario

Humor filosòfic (XV)

  L'acudit apareix amb el context de deisme. El deisme afirma l'existència de Déu, en oposició al ateisme. El deisme s'han va de...