Mort de la fe i culte a l'art (1)
Al parer de Levinas: La llarga història de la 'fides quaerens intellectum*' - a fe busca l'enteniment" o "la fe busca entendre'- , no és el secret homenatge rendit per la religió al ateisme?" La preeminència de la saviesa mundana acaba arraconant a la "saviesa inspirada" .
Un exemple paradigmàtic, és el que Levinas posa, per il·lustrar aquest punt, Les proves de l'existència de Déu en la Crítica de la raó pura** de Kant (s.XVIII). El desenvolupament del racionalisme, la nova ciència, des de la modernitat -Descartes-, no ha fet més que desdibuixar la "saviesa religiosa".
Diu Levinas: "Cap pensament, excepte el científic està segur de la seva inspiració", això vol dir que la religió sembla perdre la espai que li havia atorgat el seu paper de direcció de les ànimes mitjançant la religió. Aquesta pendent del ateisme ha suposat l'abolició de la transcendència de Déu. Levinas constata que Nietzsche "posa de manifest el final d'una determinada saviesa religiosa". Per ell, aquesta "jubilació de Déu" -en contraposició a la mort de Déu-, suposa una immersió absoluta en la mundanitat, una exaltació de les activitats del homes inautèntiques -la vida com espectacle, sense interioritat-, que implica un allunyament de Déu. Aquesta omnipotència del home, i la seva llibertat sense límits, ha tingut en el segle XX un exemple del que podem arribar-hi. La destrucció del home per el home.
** https://filosofiaenlahistoria.blogspot.com/2018/06/immanuel-kant-filosofia-trascendental.html
Immanuel Kant. Crítica de la razón pura. Prólogo, Traducció, Notas e Indices, Pedro Ribas. Ediciones Alfaguara. Madrid, 1978. Capítulo III, Sección tercera. Los argumentos de la razón especulativa en orden a probar la existencia de un ser supremo (pág.495 ss)
En català, hi ha traducció de Miquel Montserrat Capella. Universitat de Barcelona. Barcelona, 2024.
https://www.google.es/books/edition/Cr%C3%ADtica_de_la_ra%C3%B3_pura/nCUGEQAAQBAJ?hl=ca&gbpv=1&dq=inauthor:%22notes+de+Miquel+Montserrat+ Capella%22&printsec=frontcover
No hay comentarios:
Publicar un comentario